Թուրքական դասական երաժշտության նոտաների համակարգի ստեղծողը ՀԱՅ Է. ո՞վ է նա

Ոմանք ասում են, որ մաթեմատիկան իսկապես ունիվերսալ լեզու է, մյուսները երաժշտությունն են համարում այդպիսին: Եվ նրանք, ովքեր ուսումնասիրել են թե մեկը, թե մյուսը, կարող են խոստովանել, որ երաժշտությունն ու մաթեմատիկան շատ առումներով միավորում են իրենց համընդհանուր գրավչությունը։

Համբարցում Լիմոնջյանը (ծնվել է Կոստանդնուպոլսում 1768-1839 թթ.) չի ունեցել մաթեմատիկական այնպիսի կրթություն, երբ ծանոթացել է Հայ Եկեղեցու երաժշտության նվիրյալների հետ։ Կարողանում է հաշվել և պահպանել ռիթմը ժամանակի մեջ և սովորելով Օսմանյան կայսրության տարբեր վարպետների մոտ՝ Լիմոնջյանը իր վրա է վերցրել նոտագրության համակարգի զարգացման խնդիրը։

«Խազ»-ը՝ նոտագրության հայկական հին ավանդույթը, հիմք է ընդունվել, որն օգնել է Լիմոնջյանին հորինել «նեյմեր», նշանների համակարգեր, որոնք օգտագործվել են մինչ այժմ տարածված արևմտյան նոտաների մեջ։ Թուրքական «Hampartsum notasi» անունով Լիմոնջյանի նոտացիան լայնորեն օգտագործվել է ինչպես թուրքական, այնպես էլ հայկական երաժշտություն գրելիս՝ համակարգը 1813-ին ներդնելուց հետո։ Փաստորեն, հայերը կարող են լինել աշխարհի միակ մարդիկ, ովքեր երաժշտություն են հրատարակում ձայնագրման երեք տարբեր համակարգերի միջոցով՝ «խազ», Լիմոնջյանի համակարգ, ինչպես նաև Արևմտյան ժամանակակից հնգամյա համակարգեր։

Ժամանակին Լիմոնջյանը եղել է նաև հայտնի կոմպոզիտոր և կատարող։ Նրա ստեղծագործությունները տարբերվել են հայկական եկեղեցու երաժշտության ստեղծագործություններից մինչև Օսմանյան բակի դասական ոճով գրված թուրքական երգեր։

Թուրքական երաժշտության զարգացման մեջ ևս մեկ հայտնի հայ կա՝ Էդգար Մանասը (1875-1964)։ Մանասը ծագում էր հին արտիստական ընտանիքից, որին հիմնականում հովանավորում էր օսմանական բակը։ Չնայած Մանասը կրթության մեծ մասը ստացել է Իտալիայում, նա երաժշտությամբ զբաղվել է դեռ հայրենի Կոստանդնուպոլսում։ Նա ուներ մի շարք հմտություններ, որոնք թույլ են տալիս նրան ստեղծել կոմպոզիցիաներ տարբեր ժանրերում: Մանասը զբաղվել է հայկական երգչախմբերի և կոլեկտիվների ուսուցմամբ և ղեկավարմամբ, ինչպես նաև շարունակել է հայկական եկեղեցու երաժշտական ավանդույթները: Ոգեշնչված արևմտյան դպրոցների և ոճերի բազմազանությամբ՝ Մանասը ստեղծագործել է նաև դասական երաժշտություն։